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Erstversorgung und Reanimation von Frühgeborenen

Primary care and resuscitation of preterm infants

  • Pädiatrische Notfälle
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Zusammenfassung

Bei drohender Frühgeburt ist der antepartale Transport in utero in ein perinatales Zentrum anzustreben. Ist bei Geburt kein Neonatologe anwesend, liegt die Verantwortung in der Erstversorgung bei Geburtshelfer und Anästhesist. Bei der Erstversorgung von Frühgeborenen muss auf ihre anatomischen und physiologischen Besonderheiten geachtet werden. Für die Praxis relevant sind das hohe Risiko für Auskühlung, der Surfactantmangel, die kleinen Atemwege, der reduzierte Atemantrieb und die geringen Energiereserven. Wichtige Aspekte sind deshalb die Hypothermieprophylaxe, die respiratorische Stabilisierung, die meist ohne endotracheale Intubation möglich ist, und die Sicherstellung ausreichender Energiezufuhr. Die kardiopulmonale Reanimation ist bei suffizienter Erstversorgung selbst bei extrem kleinen Frühgeborenen selten notwendig. Da über 70% extrem kleiner Frühgeborener eine Reanimation im Kreißsaal überleben (die Mehrzahl ohne schwere Schäden) ist ein Vorenthalten dieser Maßnahmen nicht gerechtfertigt.

Abstract

When preterm delivery is imminent prenatal transfer in utero should be undertaken. Whenever there is no neonatologist present at the time of delivery, both gynecologist and anesthesiologist have responsibility in delivery room care of the newborn. Delivery room care of preterm infants requires that special anatomical and physiological features must be taken into account, i.e., the high risk of hypothermia, lack of surfactant, small airways, reduced urge of breathing and poor reserves of energy. Therefore the prevention of heat loss, respiratory stabilization, which can be done without endotracheal intubation in most cases, and to guarantee a sufficient energy supply are particularly important. With adequate delivery room care resuscitation efforts are seldom necessary. This is also true for extremely low birth-weight infants. The international guidelines for neonatal resuscitation (ILCOR) are also applicable to preterm infants. New data show that the probability of survival after cardiopulmonal resuscitation in the delivery room is as high as 70% even in extremely low birth-weight infants. Therefore it is not justified not to treat those patients.

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Hopfner, R.J., Lindner, W. & Schmid, M.B. Erstversorgung und Reanimation von Frühgeborenen. Notfall + Rettungsmedizin 8, 334–341 (2005). https://doi.org/10.1007/s10049-005-0750-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-005-0750-6

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