Skip to main content
Log in

Krankheitskostenstudien bei Diabetes mellitus

Allgemeine und besondere Aspekte

Healthcare cost studies for diabetes mellitus

General and special aspects

  • Leitthema
  • Published:
Der Diabetologe Aims and scope

Zusammenfassung

Krankheitskostenstudien bringen Transparenz in die ökonomische Dimension von Krankheiten. Ergänzend zu klinischen und epidemiologischen Studien können sie Ansatzpunkte für eine effizientere Versorgung der Patienten aufzeigen. Es gibt verschiedene methodische Wege. In der Regel konzentrieren die Studien sich auf die Perspektive der „Bezahler“ und der Volkswirtschaft, auf direkte (medizinische) Kosten und Produktivitätsverluste als indirekte Kosten. Der Diabetespatient verursacht diabetesabhängige und -unabhängige Kosten. Erstere teilen sich auf in die Kosten der Grunderkrankung und die der Komplikationen. Während die mittleren Pro-Kopf-Kosten der Diabetespatienten mit dem Alter deutlich ansteigen, findet sich dieser Trend bei den diabetesabhängigen Kosten nicht. Die Komplikationskosten dominieren eindeutig gegenüber den Behandlungskosten der Grunderkrankung. Je nach Betrachtungsweise sind die ökonomisch wichtigsten Diabetesfolgen nephrologische und kardiovaskuläre Schädigungen.

Abstract

Healthcare cost studies make the economic dimension of diseases transparent. Supplementary to clinical and epidemiologic studies they have the capability to show starting points for a more efficient treatment of affected patients. There are different approaches. Usually the studies focus on the perspective of the payers and the economy, on direct (medical) costs and productivity losses as indirect costs. A patient with diabetes causes diabetes-related costs and costs not related to diabetes. The former can be split into the costs of the basic disease and the costs of complications. Whereas the mean per capita costs of a patient with diabetes clearly increase with age, this trend cannot be found regarding the diabetes-related costs. The costs of complications clearly dominate the costs of the basic disease. Depending on the point of view the economically most important diabetes sequelae are nephrologic and cardiovascular injuries.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. American Diabetes Association (2003) Economic costs of diabetes in the US in 2002. Diabetes Care 26:917–932

    Article  Google Scholar 

  2. Byford S, Torgerson DJ, Raftery J (2000) Cost of illness studies. BMJ 320:1335

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. data on file, pmv forschungsgruppe. Universität Köln, Versichertenstichprobe AOK/KV Hessen

  4. Ferber L von (2004) Die direkten Kosten der Komplikationen bei Diabetes mellitus. Vortrag 39. DDG-Jahrestagung

  5. Ferber L von, Köster I, Hauner H (2007) Medical costs of diabetic complications. Total costs and excess costs by age and type of treatment – results of the German CoDiM Study. Exp Clin Endocrinol Diabetes 115:97–104

    Article  Google Scholar 

  6. Ferber L von, Köster I, Hauner H (2006) Kosten der antihyperglykämischen Behandlung des Diabetes mellitus. Einfluss von Lebensalter, Therapieart und Komplikationsstatus: Ergebnisse der KoDiM-Studie 2001. Med Klin 101:384–393

    Article  Google Scholar 

  7. Graf von der Schulenburg JM, Mitglieder des Hannoveraner Konsens (2007) Deutsche Empfehlungen zur gesundheitsökonomischen Evaluation – dritte und aktualisierte Fassung des Hannoveraner Konsens. Gesundhökon Qual Manag 12:285–290

    Google Scholar 

  8. Huppertz E (2008) Eigentlich ist die Frage ganz einfach: Was kostet ein Patient mit Diabetes? Vortrag 43. DDG-Jahrestagung

  9. Huppertz E, Pieper L, Klotsche J et al (2009) Diabetes mellitus in German primary care: quality of glycaemic control and subpopulations not well controlled – results of the DETECT Study. Exp Clin Endocrinol Diabetes 117:6–14

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Ihle P, Köster I, Herholz H et al (2005) Versichertenstichprobe AOK Hessen/KV Hessen – Konzeption und Umsetzung einer personenbezogenen Datenbasis aus der Gesetzlichen Krankenversicherung. Gesundheitswesen 67:638–645

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Jönsson B (2002) Revealing the cost of type II diabetes in Europe. Diabetologia 45:S5–S12

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Johannesson M, Karlsson G (1997) The friction cost method: a comment. J Health Econ 16:249–255

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Lehmkuhl G, Köster I, Schubert I (2006) Gesundheitsökonomie in der Kinder- und Jugendpsychiatrie. In: Gerber A, Lauterbach KW (Hrsg) Gesundheitsökonomie und Pädiatrie. Schattauer, Stuttgart New York, S 229–239

  14. Köster I (2004) Analyse der Diabeteskosten auf der Basis von Krankenkassen und KV-Daten. Ergebnisse der KoDiM-Studie. Vortrag 39. DDG-Jahrestagung

  15. Köster I, Hauner H, Ferber L von (2006) Heterogenität der Kosten bei Patienten mit Diabetes mellitus. Dtsch Med Wochenschr 131:804–810

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Köster I, Ferber L von, Ihle P et al (2006) The cost burden of diabetes mellitus: the evidence from Germany – the CoDiM Study. Diabetologia 49:1498–1504

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Koopmanschap MA, Rutten FFH, Ineveld BM van, Roijen L van (1995) The friction cost method for measuring indirect costs of disease. J Health Econ 14:171–189

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Kosiol E (1972) Kostenrechnung und Kalkulation, 2. Aufl. De Gruyter, Berlin New York, S 22–27

  19. Mogyorosy Z, Smith P (2005) The main methodological issues in costing health care services; a literature review. Centre for Health Economics, University of York, York (CHE Research Paper 7)

  20. Segel JE (2006) Cost of illness studies – a primer. RTI international, RTI-UNC center of excellence in health promotion economics. Research Triangle Park, North Carolina, USA

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehung hin: Nach seinem Ausscheiden aus der pharmazeutischen Industrie 2006 erhielt der Autor im Indikationsfeld Diabetes Honorare für je einen Vortrag von Sanofi-Aventis Deutschland GmbH und Novo Nordisk Pharma GmbH. Keine Interessenkonflikte.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to E. Huppertz.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Huppertz, E. Krankheitskostenstudien bei Diabetes mellitus. Diabetologe 7, 80–87 (2011). https://doi.org/10.1007/s11428-010-0642-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11428-010-0642-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation