Skip to main content

Individualisierte Ösophaguschirurgie

  • Chapter
  • First Online:
Viszeralchirurgische Operationen und technische Varianten

Zusammenfassung

Als Zweihöhleneingriff bietet die Ösophaguschirurgie im Vergleich zu anderen viszeralen Operationen die variabelsten Kombinationen aus verschiedenen technischen Möglichkeiten. Offen, minimal-invasiv, roboterassistiert, „Hybridvariationen“, eine detaillierte Beschreibung der technischen Schritte dieser Operationen sowie die Analyse schwieriger intraoperativer Situationen und deren Lösungen werden in diesem Kapitel ausführlich behandelt. Laut den Kapitelautoren sind die Lage des Tumors im oberen Ösophagusdrittel, kleines Ösophaguskaliber, „downstaged“ cT4bNx-Tumoren, abdominelle Voroperationen mit Adhäsionen der gastroepiploischen Arkade bzw. Voroperationen des Magens, die ggf. ein Koloninterponat erforderlich machen, größere intrathorakale Voroperationen bzw. Fibrothorax, obere mediastinale Lymphknotenmetastasen, schwere Kyphoskoliose, ausgedehnte neoadjuvante Chemoradiotherapie bzw. Salvage-Chirurgie nach langem zeitlichem Abstand nach neoadjuvanten Therapie sowie BMI >35, prädisponierenden Faktoren für Entstehung der schwierigen intraoperativen Situationen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 139.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 179.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Notes

  1. 1.

    (zweizeitig, ca. 1 Woche zum 1. Teil zeitversetzt)

Literatur

  • Bludau M, Hölscher AH, Vallböhmer D et al (2010) Ischemic conditioning of the gastric conduit prior to esophagectomy improves mucosal oxygensaturation. Ann Thorac Surg 90(4):1121–1126. https://doi.org/10.1016/j.athoracsur.2010.06.003

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Briez N, Piessen G, Torres F et al (2012) Effects of hybrid minimally invasive oesophagectomy on major postoperative pulmonary complications. Br J Surg 99(11):1547–1553. https://doi.org/10.1002/bjs.8931

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Chevallay M, Bollschweiler E, Chandramohan SM, Schmidt T, Koch O et al (2018) Cancer of the gastroesophageal junction: a diagnosis, classification, and management review. Ann N Y Acad Sci 1434:132–138

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Degisors S, Pasquer A, Renaud F, Béhal H, Hec F et al (2017) Are thoracotomy and/or intrathoracic anastomosis still predictors of postoperative mortality after esophageal cancer surgery? A nationwide study. Ann Surg 266:854–862

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Gockel I (2017) In: Keck T, Germer CT (Hrsg) Minimalinvasive Viszeralchirurgie. Springer, Berlin/Heidelberg, S 87–98

    Chapter  Google Scholar 

  • Gockel I, Lorenz D (2017) [Oncologic esophageal resection and reconstruction: open, hybrid, minimally invasive or robotic?] Chirurg 88(6):496–502. https://doi.org/10.1007/s00104-016-0364-1

  • Gockel I, Niebisch S, Ahlbrand CJ et al (2016) Risk and complication management in esophageal cancer surgery: a review of the literature. Thorac Cardiovasc Surg 64(7):596–605. Epub 2015 Jan 28

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Grimminger PP, Goense L, Gockel I et al (2018) Diagnosis, assessment and management of surgical complications following esophagectomy. Ann N Y Acad Sci 1434(1):254–273. https://doi.org/10.1111/nyas.13920. Epub 2018 Jul 8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Hadzijusufovic E, Tagkalos E, Neumann H et al (2018) Preoperative endoscopic pyloric balloon dilatation decreases the rate of delayed gastricemptying after Ivor-Lewis esophagectomy. Dis Esophagus. https://doi.org/10.1093/dote/doy097. [Epub ahead of print]

  • Hölscher AH, Schneider PM, Gutschow C et al (2007) Laparoscopic ischemic conditioning of the stomach for esophageal replacement. Ann Surg 245(2):241–246

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Hölscher AH, Gockel I, Porschen R (2019) Aktualisierte S3-Leitlinie zum Ösophaguskarzinom und Ergänzungen aus chirurgischer Sicht. Chirurg 90:398–402

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Mariette C, Markar SR, Dabakuyo-Yonli TS, Meunier B, Pezet D et al (2019) Hybrid minimally invasive esophagectomy for esophageal cancer. N Engl J Med 380(2):152–162. https://doi.org/10.1056/NEJMao1805101

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Miyata K, Fukaya M, Itatsu K et al (2016) Muscle sparing thoracotomy for esophageal cancer: a comparison with posterolateral thoracotomy. Surg Today 46(7):807–814. https://doi.org/10.1007/s00595-015-1240-1. Epub 2015 Aug 27

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Niclauss N, König AM, Izbicki J, Mönig SP (2017) Ösophaguskarzinom Update. Allg Viszeralchirurgie up2date 11:461–479

    Article  Google Scholar 

  • Niclauss N, Jung MK, Chevallay M, Mönig SP (2019) Minimal length of proximal resection margin in adenocarcinoma of the esophagogastric junction: a systematic review of the literature. Updat Surg2019 Sep;71(3):401-409.

    Google Scholar 

  • Porschen R, Fischbach W, Gockel I, Hollerbach S, Hölscher A, Jansen PL, Miehlke S, Pech O, Stahl M, Thuss-Patience P, Vanhoefer U; und die Mitarbeiter der Leitlinienkommission; Collaborators:. Z Gastroenterol (2018) S3-Leitlinie – Diagnostik und Therapie der Plattenepithelkarzinome und Adenokarzinome des Ösophagus. Mar;57(3):e120. https://doi.org/10.1055/a-0884-5474. Epub 2019 Apr 5.

  • Porschen R, Fischbach W, Gockel I, Hollerbach S, Hölscher A et al (2019) S3-Leitlinie – Diagnostik und Therapie der Plattenepithelkarzinome und Adenokarzinome des Ösophagus. Z Gastroenterol 57:336–418

    Google Scholar 

  • Rice TW, Gress DM, Patil DT et al (2017) Cancer of the esophagus and esophagogastric junction – major changes in the American Joint Committee on Cancer eighth edition cancer staging manual. CA Cancer J Clin 67(4):304–317. https://doi.org/10.3322/caac.21399. Epub 2017 May 26

  • Ryan CE, Paniccia A, Meguid RA, McCarter MD (2017) Transthoracic anastomotic leak after esophagectomy: current trends. Ann Surg Oncol 24:281–290

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Schmidt HM, Gisbertz SS, Moons J et al (2017) Defining benchmarks of transthoracic esophagectomy: a multicenter analysis of total minimally invasive esophagectomy in low risk patients. Ann Surg 266(5):814–821

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Seesing MFJ, Gisbertz SS, Goense L et al (2017) A propensity score metched analysis of open versus minimally invasive transthoracic esophagectomy in the Netherlands. Ann Surg 266(5):839–846

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Straatman J, van der Wielen N, Nieuwenhuijzen GA et al (2017) Techniques and short-term outcomes for total minimally invasive Ivor Lewis esophageal resection in distal esophageal and gastroesophageal junction cancer: pooled data from six European centers. Surg Endosc 31(1):119–126

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Urschel JD (1997) Ischemic conditioning of the stomach may reduce the incidence of esophagogastric anastomotic leaks complicating esophagectomy: a hypothesis. Dis Esophagus 10(3):217–219

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Veeramootoo D, Shore AC, Wajed SA (2012) Randomized controlled trial of laparoscopic gastric ischemic conditioning prior to minimally invasive esophagectomy, the LOCIG trial. Surg Endosc 26(7):1822–1829. https://doi.org/10.1007/s00464-011-2123-1. Epub 2012 Feb 1

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Yetasook AK, Leung D, Howington JA et al (2013) Laparoscopic ischemic conditioning of the stomach prior to esophagectomy. Dis Esophagus 26(5):479–486. https://doi.org/10.1111/j.1442-2050.2012.01374.x. Epub 2012 Jul 20

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to Stefan P. Mönig or Emanuele Asti .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2021 Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Mönig, S.P. et al. (2021). Individualisierte Ösophaguschirurgie. In: Korenkov, M., Germer, CT., Lang, H. (eds) Viszeralchirurgische Operationen und technische Varianten. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-60475-5_5

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-60475-5_5

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-60474-8

  • Online ISBN: 978-3-662-60475-5

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics