Eur J Pediatr Surg 1986; 41(6): 355-359
DOI: 10.1055/s-2008-1043377
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Implantationstechnik des Peritonealdialysekatheters im Säuglings- und Kindesalter

Implantation Technique of Transperitoneal Dialysis Catheter in Infancy and ChildhoodHelga  Roth1 , K. E. Bonzel2 , G.  Benz1
  • 1Kinderchirurgische Abteilung, Chirurgisches Zentrum der Univ. Heidelberg
  • 2Universitäts-Kinderklinik Heidelberg
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Since 1979 the continuous ambulatory peritoneal dialysis (CAPD) is used even in childhood. Practical management and tolerance of this method over a longer period are dependent on the compatibility of the chosen catheter material, the implantation technique and the exact introduction in catheter care with sac changing.

The used variant of the classical Tenckhoff-catheter with spiral end and individually fitted cuffs has proved to be reliable. The left-sided paramedian incision is the preferred operative access. The transrectal position of the catheter guarantees its cranio-caudal course and placement of the spiral in the minor pelvis. The standardisation of surgical procedure in all details is an essential assumption for the improvement of long-term catheter function.

Zusammenfassung

Die kontinuierliche ambulante Peritonealdialyse (CAPD) findet international seit 1979 auch im Kindesalter Anwendung. Praktische Durchfuhrung und Kompatibilität dieses Verfahrens über einen längeren Zeitraum sind im wesentlichen abhängig von der Verträglichkeit des gewählten Kathetermaterials, der Implantationstechnik und der exakten Einweisung in die Katheterpflege mit Beutelwechsel.

Die von uns verwendete Variante des klassischen Tenckhoff-Katheters mit spiralig aufgerolltem Ende und individuell angepaßten Kathetermuffen hat sich bewährt. Als operativer Zugang wird der linksseitige Paramedianschnitt bevorzugt. Durch transrektale Führung des Katheters ist der gewünschte kraniokaudale Verlauf mit Plazierung der Spirale im kleinen Becken gesichert. Die Standardisierung des chirurgischen Vorgehens im Detail stellt eine wesentliche Voraussetzung für die Verbesserung der Verweildauer und Funktionstüchtigkeit des Katheters dar.

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