Protomelas Fenestratus Yellow-belly :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    Protomelas Fenestratus Yellow-belly :D

    Haha Jippi idag såg jag mina Protomelas Fenestratus Yellow-belly yngel simma ut ur honans mun för första gången, Och alla yngel är lika söta varje gång :P Det blev cirka 16 yngel. Det ska bli kul att se dem växa upp, men sen kommer problemet eller kankse inte ett problem men, hur ska jag bli av med dem min zooaffär säger att dem bryukar byta yngel mot mat ! och jag har inte lust att lämna ifrån mig 15 stycken F1 yngel (föräldrar VF)
    Där föräldrarna kostade mig cirka 1200 kr för bara två! Så man har ju inte heller lust att lägga ut en annons här på zoopet där man säljer ynglen för 20kr styck ? Men om man låter ynglen växa upp lite så kan man kanske sälja dem par lite dyrare ? Men så har jag ju bara ett 60l som yngelakvarium så dem kan ju inte vara där allt för länge. +++ SÅ är ju inte protomelas fenestratus yellow-belly en vanlig fisk heller så dem flesta privat personer och zooaffärer känner inte igen namnet eller denna underbart vackra fisk som jag nog tycker är en av dem vackraste malawi jag någonsin har sett Så ge mig tips hur ny tycker att jag ska göra
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Oj, kollade just hur den såg ut, och visst är den megafin!!

    Jag hade banne mej fixat till en 200-litare bara för ynglen, låta dem växa till 5-6 cm och sedan sålt dom för 200 kr st.
    En riktigt seriös butik, som t ex Akvarium Malawi i Örebro, skulle nog också betala bra för yngel.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • mazzkot
      • June 2007
      • 400

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Oj, kollade just hur den såg ut, och visst är den megafin!!

      Jag hade banne mej fixat till en 200-litare bara för ynglen, låta dem växa till 5-6 cm och sedan sålt dom för 200 kr st.
      En riktigt seriös butik, som t ex Akvarium Malawi i Örebro, skulle nog också betala bra för yngel.
      Alltid lika skönt när man får svar utav dig för på nåt vis så är det alltid så positivt För du ska förstå hur glad jag blev nu Men tyvärr så kan jga inte skaffa ett till akvarium för än är jag inte proffs på övertalning vad gäller mamma och pappa MEN jag har ju ett 375l akvarium och där så har jag 5 demasoni runt 6 cm ( funkar skitbra fattar fortfarande inget om rycktet att demasoni ska vara hårda ?) 5 rödzebra och så mitt prtomelas par +++ att jag släppte i mina rödzebra yngel i akvariumet förut och varenda yngel över 1 centimeter lever fortfarande och är runt 3 cm Så min fundering är om jag kankse ska ta bort rödzebra ynglen senare och istället när protomelas ynglen är runt 2 centimeter släppa i dem där

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vad är "Yellow Belly" för variant - dvs vad har den för fångstplats. Detta är viktigt att ange när du säljer den.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • mazzkot
          • June 2007
          • 400

          #5
          Fångstplatsen är nkanda

          Kommentar

          • JeBoro

            #6
            Ursprungligen postat av mazzkot
            Så min fundering är om jag kankse ska ta bort rödzebra ynglen senare och istället när protomelas ynglen är runt 2 centimeter släppa i dem där

            Det tror jag skulle funka, och kul att du fick yngel på dom så fort. Men vänta tills dom är iaf 2,5 cm så dom inte blir mat, man vet ju aldrig.

            Kommentar

            • mazzkot
              • June 2007
              • 400

              #7
              Ursprungligen postat av JeBoro
              Det tror jag skulle funka, och kul att du fick yngel på dom så fort. Men vänta tills dom är iaf 2,5 cm så dom inte blir mat, man vet ju aldrig.
              Vad bra Jaduu det är bara att be till gudarna att det inte ska ske

              Kommentar

              • AORFISH
                • December 2005
                • 284

                #8
                Vad kul! Grattis till fiskarna!! Har du någon bild på de vuxna??
                MVH/Magnus

                Kommentar

                • mazzkot
                  • June 2007
                  • 400

                  #9
                  Gå in på ciklids hemsida och så in på artregistret så söker du på fisken så får du upp en bild och dem ser nästan lika dan ut bara att min är snyggare ;P;P haha. Men jag har inte fotat det lyckliga paret ;P Men efter jul så ska du se att då så kommer det bara ramla in bilder från mig och på mina protomelas för då blire en system kamer a

                  Kommentar

                  • AORFISH
                    • December 2005
                    • 284

                    #10
                    Najs!
                    MVH/Magnus

                    Kommentar

                    • mazzkot
                      • June 2007
                      • 400

                      #11
                      Idag så kom mamma hem med en 8,1 megapixels lamera som hon hade köpt så nu går det iaf att ta kort på dem så det kanske kommer ett kort på dem ikväll

                      Kommentar

                      • mazzkot
                        • June 2007
                        • 400

                        #12
                        Här är ett kort på farsan till de nyfödda ynglen
                        Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium 375l 023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,9 KB
ID: 2103467

                        Kommentar

                        • AORFISH
                          • December 2005
                          • 284

                          #13
                          Grymt fin firre! Grattis!
                          Ursprungligen postat av mazzkot
                          Här är ett kort på farsan till de nyfödda ynglen
                          [ATTACH]15413[/ATTACH]
                          MVH/Magnus

                          Kommentar

                          • mazzkot
                            • June 2007
                            • 400

                            #14
                            Tack så mycket Men det skulle vara kul om man kunde redigera till den lite, hur gör man det ? :P

                            Kommentar

                            • AORFISH
                              • December 2005
                              • 284

                              #15
                              Är själv ingen mästare på att redigera,men du kan ju ta hjälp av detta program som är gratis på nätet: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=841.0 Där kan du ställa in skärpa och dylikt..Annars är ju photo shop bäst..
                              Ursprungligen postat av mazzkot
                              Tack så mycket Men det skulle vara kul om man kunde redigera till den lite, hur gör man det ? :P
                              MVH/Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...