Byggahus.se
Denna lampa har fått sig en smäll och stiften på stickproppen har böjt sig. Jag vågar därför inte ha den inkopplad. Är det OK att klippa av och skala och skruva dit en vanlig kontakt? En hand håller en skadad stickpropp med böjda stift som behöver bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jag ser då inga problem med att du själv byter ut stickproppen.
 
Det där har vi debatterat här förr, vill jag minnas...
Hursomhelst, ska det göras korrekt enligt alla paragrafer ska hela sladdstället komplett bytas till ett lika/liknande med pågjuten platt stickpropp.
Vad är då skillnaden mot att bara klippa bort den och sätta dit en jordad stickpropp?
Ja, då avviker lampan från det utförande den hade när den godkändes gentemot regelverket...vad är då skillnaden i praktiken?
Ingen, i detta fall. Du kan inte överbelasta sladden, samma lampa i andra änden, och den nya stickproppen passar lika bra i samma jordade och ojordade uttag som innan, med undantaget de nyare platta uttagen.
Jag hade klippt bort och satt en ny, jordad, stickpropp.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Och jag som har en kanin som tuggar sänder de där lampsladdarna lite för ofta köper en skarvsladd för eurodon och en sladdstömbrytare. Sätter sedan dit strömbrytaren på lämpligt ställe som skarv och använder den delen av skarvsladden som behövs. Brukar vara billigare att köpa dessa skarvsladdar än de men bara hane på i rätt längd och nästa gång finns ju redan strömbrytaren på plats som skarv.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det där har vi debatterat här förr, vill jag minnas...
Hursomhelst, ska det göras korrekt enligt alla paragrafer ska hela sladdstället komplett bytas till ett lika/liknande med pågjuten platt stickpropp.
Vad är då skillnaden mot att bara klippa bort den och sätta dit en jordad stickpropp?
Ja, då avviker lampan från det utförande den hade när den godkändes gentemot regelverket...vad är då skillnaden i praktiken?
Ingen, i detta fall. Du kan inte överbelasta sladden, samma lampa i andra änden, och den nya stickproppen passar lika bra i samma jordade och ojordade uttag som innan, med undantaget de nyare platta uttagen.
Jag hade klippt bort och satt en ny, jordad, stickpropp.
Den här ju en strömbrytare på sladden så om jag hittar sladd med gjuten stickpropp på kan jag ju byta från brytaren.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Den här ju en strömbrytare på sladden så om jag hittar sladd med gjuten stickpropp på kan jag ju byta från brytaren.
Är inte brytaren gjuten med,brukar vara så på sladdställ av den sorten, annars finns s,k. sladdställ med gjuten stickpropp och ca 1 meter sladd att köpa på jula och andra varuhus med
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.